Lätt fältarbete

Yrket som maskinförare är ett renare och mångsidigare jobb än sitt rykte, och det passar en noggrann professionell oavsett kön. 

 

Det finns en bild av maskinförare som utför fysiskt krävande arbete där kläderna blir nedsmutsade av olja och öronen plågas av buller. Att arbeta med moderna maskiner är dock något helt annat. Att köra modern maskinutrustning kräver inte fysisk styrka från föraren. Att hantera reglagen är lika lätt som att hantera en datormus. 

 – Man kan helt och hållet släppa bilden av föraren som hostar i avgaser eller smutsar ner sig själv med olja som rinner från maskinen, säger Pekka Pöllänen, VD för Adolf Lahti. 

Branchen är fortfarande mansdominerad, men kvinnor har också hittat sin plats vid maskinernas spakar. Enligt Pöllänen är det bra – enligt hans erfarenhet passar kvinnor mycket bra för noggranna föraruppgifter. Dessutom ökar mångfalden bland personalen trivseln och balanserar arbetsmiljön. 

 

Från närvårdare till förare 

Miia Janhunen har studerat till närvårdare och konditor. Trots det har hennes fascination för stora maskiner fört henne till hjulen på en grävmaskin. 

 – Jag gillar att sätta de stora hjulen i rörelse, säger Janhunen, som också kör en brandbil på sin fritid vid Räddningsverket. 

Janhunen valde yrket som maskinförare ursprungligen efter sin makes exempel. Nu har hon varit inom branschen i nästan sex år, en bransch som har intresserat henne hela livet. Redan som barn såg Janhunen sig själv köra timmerbil eller skogsmaskin eller reparera fordon, trots att hon valde att studera för mer traditionella yrken för kvinnor enligt omgivningens styrning. Nu har hennes syn ändrats, särskilt i närområdet, och till exempel är hennes far glad över sin dotters framgångar inom en manlig domän. Trots det finns det fortfarande skeptiker. 

 – En kvinna måste visa på ett annat sätt vad hon kan jämfört med en man, säger Janhunen. 

Enligt henne är det dock direkt och avslappnat att jobba med männen, och enligt Janhunen klarar kvinnor sig utmärkt i rattarna och vid maskinens spakar på grund av sin noggrannhet. Till exempel ser man nu allt fler kvinnor i träbilarnas förarhytter. 

På Adolf Lahti inkluderar Janhusens arbete särskilt hanteringen av timmer. Hon arbetar med grävmaskinen vid sorteringen tillsammans med en truckförare. Janhunen har planer på att i framtiden själv köra en grävmaskin – maskinernas kung. Förutom de stora maskinerna är det bästa med arbetet de goda arbetskamraterna. 

 – Vi har ett bra team här – Vi peppar och hjälper varandra, säger Janhunen. Och när man känner varandra spelar kön ingen roll. Det viktigaste är att jobbet blir gjort.

Bra jobb för en humoristisk kvinna 

Heidi Hinkkanen har alltid gillat att köra. Efter grundskolan utbildade sig den kvinnliga fordonsteknikern och satt vid ratten på en lastbil redan som 19-åring. Snart körde hon flis från Ryssland, där en kvinnlig förare väckte förvåning. 

 – Då fick kvinnor inte köra fordon som vägde över 10 ton i Ryssland, och jag hade upp till 45 ton i lasten, minns Hinkkanen. 

Med hårförlängningar, tatueringar, konstgjorda naglar och piercingar är den 160 cm långa Hinkkanen ibland som en turistattraktion bland männen – särskilt när hon var gravid. 

– Graviditet är ingen sjukdom, säger Hinkkanen. Och särskilt kön utgör inget hinder för något yrke. 

Enligt Hinkkanen passar jobbet som bil- eller maskinförare utmärkt för kvinnor, även om det kräver en viss typ av humor att arbeta inom en mansdominerad bransch. 

På bild: Heidi Hinkkanen

 

Efter att ha fått barn slutade Hinkkanen med långresorna och gick över från lastbilens ratt till att köra materialmaskiner. Under en arbetsdag kan hon hamna bakom ratten på upp till fem olika maskiner, vilket gör arbetet mångsidigt. Det viktigaste är dock arbetsmiljön. 

– Även om man är ensam i maskinen, fungerar telefonerna, säger Hinkkanen. Också kundernas förare räknas till det goda gänget – man samarbetar med dem ur ett kundserviceperspektiv. 

En bra förare behöver tålamod, sunt förnuft och initiativförmåga. I hytten på en 80 ton tung maskin fattas besluten ensam. I framtiden skulle Hinkkanen också kunna arbeta i arbetsledande befattningar – bara hon får fortsätta köra. Enligt henne är det viktigt att kunna hantera jobbet ordentligt. Om det finns en mer erfaren kollega på fältet, är det värt att lyssna på honom och prova själv senare. 

Även om jobbet som maskinförare inte är fysiskt krävande, klarar det inte vem som helst. Föraren har en betydande roll i kundens produktionskedja. Råvarorna får inte ta slut och de färdiga produkterna får inte stanna där de är. I en typisk situation lossas lasten från bilar som transporterar råved och lastas på järnvägsvagnar eller matas in i fabrikens produktion. Tidsramen är tight. Ändå måste arbetet göras enligt instruktionerna, med säkerheten främst. Detta kräver effektivitet, tålmodighet och självständighet från föraren. Även om arbetsgemenskapen är bara ett telefonsamtal bort, sitter föraren ensam i hytten och behöver eget initiativ och beslutsförmåga. Utan att glömma körförmågan. 

– Men vi talar ändå om maskiner som väger tiotusentals ton och där mycket precisa uppgifter måste utföras, påminner Pöllänen. 

 

Jämställdhet över hela linjen 

Det är mycket viktigt för KWH Logistics-verksamhetsgruppen att sträva efter jämställdhet och främja att allt fler kvinnor söker sig till branschen samt att olika positioner får en så jämn könsfördelning som möjligt. Samma gäller lönejämställdhet. 

 – Kompetens och mångsidighet är en del av arbetsavtalets lönesystem på Adolf Lahti, vilket ökar likabehandlingen av alla anställda och främjar förverkligandet av jämställdhet, säger Mona Andersson-Kuorikoski, HR-direktör och internkommunikationsdirektör på KWH Logistics.