Kvalitet med framförhållning för en säkrare arbetsmiljö

Resultaten från den förebyggande observationskampanjen blev färdiga i slutet av augusti, och kampanjen visade sig vara mycket framgångsrik. Under kampanjperioden 1.5.–31.7.2024 var målet att göra minst tre förebyggande och kvalitativa arbetsmiljöobservationer. Målet dubblades, då totalt 92 arbetsmiljöobservationer gjordes, vilket resulterade i ett flertal konkreta korrigerande åtgärder.

Under kampanjen gjorde 30 olika medarbetare sammanlagt 61 observationer, vilket visar på brett deltagande och engagemang i det förebyggande arbetet. Andelen tjänstemän var också betydande, då 10 olika tjänstemän gjorde totalt 31 observationer.

Observationerna var av hög kvalitet och täckte ett brett spektrum av ämnen relaterade till säkerhet och effektivitet. Baserat på dessa observationer gjordes flera förbättringar av arbetsmiljön, vilket visar på kampanjens konkreta fördelar.

Totalt belönades 9 olika medarbetare och 7 olika tjänstemän. De belönade fick en Adolf Lahti-hoodie med logon “Safe way is our way”. De belönade medarbetarna visade särskild aktivitet och kvalitet i sina observationer, och deras bidrag var avgörande för kampanjens framgång.

”Vi är mycket nöjda med de uppnådda resultaten och tackar alla deltagare för deras insats och vilja att bidra till utvecklingen av en säkrare arbetsmiljö. Ett stort tack till de aktiva medarbetarna!” säger verkställande direktör Pekka Pöllänen.

Resultaten från kampanjen visar att förebyggande arbete håller på att bli en integrerad del av organisationens vardag och hjälper oss att ständigt förbättra arbetsmiljöns säkerhet och effektivitet.

Priserna delades ut den 24.9.2024 i samband med Adolf Lahtis chefdagar.