Adolf Lahdelle vastuullisuus on tekoja – käytössä nyt maailman raskain sähkökäyttöinen hakeauto
Raskaan logistiikan ja teollisuuspalveluiden luottokumppani Adolf Lahti haluaa tukea asiakkaidensa ilmastotavoitteita sekä ottaa etujoukoissa askelia kohti vastuullisempaa toimintaa. Poikkeuksellisen raskaan kone- ja ajoneuvokannan sähköistäminen vaatii yritykseltä omaa aktiivisuutta.
Adolf Lahden toimitusjohtaja Pekka Pöllänen korostaa, että on tärkeää olla mukana alan kehityksessä kohti uusien energiamuotojen hyödyntämistä.
”Vastuullisuus on tällä alalla yhtä kuin kilpailukyky. Meillä on oma selkeä ilmastostrategia ja uskomme, että tätä täytyy myös toteuttaa konkreettisilla teoilla mahdollisimman nopeasti. Asiakaskunnassa puhutaan paljon hiilineutraaliudesta seuraavan viiden tai kymmenen vuoden sisään. Tähän päästään ainoastaan jos testaamme jo nyt ennakkoluulottomasti uusia laitteistoja.”
Yrityksen viimeisin ennakkoluuloton vastuullisuusteko on maailman raskaimman, lähes 200 tonnin, itsenäisesti liikkuvan akkukäyttöisen hakeauton käyttöönotto. Ajoneuvo konvertoitiin täysin omana investointina ja sen tekniikka on suunniteltu sopimaan tiettyyn ajosykliin.
”Se on palvellut nyt useamman kuukauden hyvin omassa käyttötarkoituksessaan, siirtäen haketta sellutehtaalle.”
Pölläsen mukaan konvertointi on näihin käyttötarkoituksiin ainoa mahdollinen vaihtoehto. Markkinoilta ei löydy valmiina ratkaisuina vastaavaa sähkökäyttöistä kalustoa.
”Laitevalmistajat eivät lähde näin pienelle markkinalle, toisin kuin tyypillisempään raskaan liikenteen kalustoon.”

Adolf Lahti ottaa suuren harppauksen kohti vastuullisempaa logistiikkaa maailman raskaimmalla sähkökäyttöisellä hakeautolla. Lähes 200-tonnisella voimanpesällä, joka on toteutettu yrityksen omana rohkeana innovaationa. Kuva: Hiutale Films, Tommi Hietaharju
Sähköistäminen on jatkuva prosessi
Adolf Lahti on konvertoinut kalustoaan sähköiseksi jo ennen sähköautobuumia ja tulevaisuudenkin suhteen on suunnitelmia.
”Kalustomme on poikkeuksellista, mutta toisaalta sähkö on voimanlähteenä selkeää. Nykypäivän vähäpäästöisissä dieselmoottoreissa elementtejä on todella paljon, kun taas sähkömoottori on huomattavasti yksinkertaisempi.”
Itse hakeajoneuvon konvertointiprosessikaan ei ole monimutkainen. Vanhasta diesel-kuorma-autosta sähköiseen konvertoinnin suoritti sähköautojen konvertointiin erikoistunut kumppani Etrucks ja kaluston mitoitti sähköisten ajoneuvojen asiantuntija.
Turvallisuus tärkeänä arvona
Kilpaillulla alalla kasvaminen myös sitoutuu vahvasti vastuullisuuteen, ja erityisesti kykyyn investoida moderniin vähäpäästöiseen kalustoon.
Samalla operatiivisen toiminnan tulee olla myös tehokasta ja turvallista. Pölläsen mukaan aktiivinen turvallisuustyö onkin osa vastuullisuutta, ja sen tulee näkyä läpi koko organisaation.
”Lisäksi voitamme asiakkaat luotettavuudella. Kun asiakas luottaa meille raaka-aineen syötön tai lopputuotteen kuljettamisen tuotannosta, me emme voi olla syy tuotannon häiriintymiseen.”
Adolf Lahdella on eri asiakkuuksiensa sisällä toimintaa jokaisena vuodenpäivänä ja vuorokauden ympäri. Pölläsen mukaan luottamus omiin työntekijöihin takaa kuitenkin sen, että hänen ei tarvitse stressata.
”Meillä on hyvä kalusto ja ammattinsa parhaalla tavalla osaavat kuljettajat ja esihenkilöt. Itse voin nukkua yöni rauhassa”, hän toteaa.
Lue alkuperäinen artikkeli täältä